SAJTÓANYAG - DAMAGE REPORT: A KÖNYV

DAMAGE REPORT: A KÖNYV

Icon

Hogyan képzeltük el a jövőt – és mi lett helyette?

SAJTÓANYAG

A KÖNYVRŐL

BARI MÁRIUSZ (Damage): Damage Report
Kiadó: MangaFan
Ottésakkor: Budapest, 2012
Facebook: facebook.com/damrep
Hivatalos oldal: damagereport.hu

Egymondatos
Hogyan képzeltük el a jövőt – és mi lett helyette?

Rövid, visszafogott

A DAMAGE REPORT a kétezres évek kordokumentuma az életünkről, kapcsolatainkról, internetekről, értékrendekről, szexről, technológiai újdonságokról és régiségekről, egy szóban: rólunk.

Hogyan képzeltük el a jövőnket? És mi lett helyette? Hogyan működnek a jövőkutatók? Mik azok, amiket nem jósoltak meg, de megkaptunk? Milyen egy közösségi oldal az üzemeltetők oldaláról? Hogyan értjük a zenét, más kultúrákat és egymást? Milyen kulturális mozgalmak vannak a Tron és a Mátrix mögött? És tényleg van internetkapcsolat a Föld és a Mars között? Ezek a könyv legártatlanabb kérdései.

Hosszabb, félpunk #1

A Damage Report térkép a széthullásig tágult világunkat penészként átszövő hálózati popkultúrához: a jövőhöz, amit úgy hagytunk magunk mögött, hogy észre sem vettük. E különös kegyetlenséggel elkövetett verbális ámokfutás egyszerre fanyar humorú világvégekalauz, összeesküvéselméleteken túli beszámoló a tudomány és technika titkos hadilaborokban, feketeklinikákon és hekker csetszobákban elért eredményeiről, és kijózanító tájékoztatás a szülőknek arról, hogy mit művelnek a zárt ajtók mögött a webkamerával ismerkedő lánygyermekeik. Baráti, de meggyőző útmutatás a jelenhez, mint egy tarkónak támasztott nagyfeszültséggel és neuronblokkolókkal működő DIY kézi-sokkoló.
Damage volt már a HVG újságírója, az LD50 alapítója, a Nyócker forgatókönyvírója, tinilányhordák által áttombolt jpop bulik szervezője és az IBS social media oktatója. E könyv szerzőjeként a magyar cyberpunk sötét hadurának maszkját viseli.

(Vályi Gábor kultúrakutató, BME Média Oktató és Kutató Központ)



Hosszabb, félpunk #2

Bari “Damage von Rock” Máriusz, aki a forgatókönyv- (Nyócker, 14sec) és újságírástól (HVG) az alternatív közösségi portál (LD50) és magazin (The Dose) gründolásán át a közösségi média oktatásáig (IBS) sokban kipróbálta már magát, jelen kötetében a kétezres évek borotvaéles popkulturális keresztmetszetét tárja az olvasók elé. A média és a szubkultúrák határmezsgyéit mentális fény- és lángszóróval felderítő, témaválasztásában és stílusában egyaránt formabontó DAMAGE REPORT a mindennapjainkat átszövő hatásrendszerekről és az általuk kiváltott, a társadalmitól az egyéniig húzódó visszacsatolásokról tesz jelentést, s egyben kísérletet is mindezek ábrázolására és sajátosan szubjektív értelmezésére.

E könyv minden bekezdésében tíz másik bekezdés van. Ennek a könyvnek a Wikipédia a lábjegyzete. Ha ez a könyv leves lenne, nem csak hogy megállna benne a kanál, de még két kézzel se tudnád kihúzni – és nagyon, nagyon szeretnél kanál lenni.

(Ajkay Örkény, a Neurománc fordítója)



A SZERZŐRŐL
Bari Máriusz (Damage) újságíró, blogger, kulturális interrupt, koffeint alakít át bármivé, azt meg még több koffeinné. Volt már forgatókönyvíró (nyocker.hu), sajtótájékoztatókról menekülő, tudományos rovatba szorult újságíró (hvg.hu), alapított közösségi oldalt alternatív fiataloknak (ld50.hu), majd gyártott magazint azoknak, akiknek az alternatív már nem volt elég (thedosemag.com), fertőzött főiskolai agyakat közösségi médiával (IBS), korábban rádiós (EstFM 98.6, ParaRadio), szövegíró, partiszervező és DJ.

Saját bevallása szerint: Kiolthatatlan szerelem a furcsaságok, ázsiai konyha, popkultúra, energiaitalok, kávé, pupillapornó és Japán iránt. Bármi jöhet, ha mérhető a Scoville-skálán. Vagy van frekvenciája.

TOVÁBBI INFORMÁCIÓ:
planetdamage.com (személyes és portfolio)
Interjú, profilok.tw
Interjú, prae.hu, első-második rész
Interjú, prae.hu, harmadik rész
@planetdamage, Twitter



EZÉRTÉRDEMES

  • Hiánypótló. A Damage Report egyszerre az elmúlt évek kordokumentuma, áttekintés az itthon méltatlanul keveset cikkezett cyberpunkról (Mátrix, Tron, Blade Runner) és popkultúráról (hasonló témákban Jake Smiles, Vágvölgyi András vagy Kömlődi Ferenc írt korábban) – mindez a Hunter S. Thompson és a korai Magyar Narancs ihlette gonzóstílusban.
  • Social könyv. Előrerohant a világ a kézirat lezárása óta? Megjegyzést fűznél valamelyik gondolathoz? Megoldható. Minden oldalhoz külön kommentfal tartozik, ahová bárki fűzhet megjegyzést, továbbviheti az egyes fejezetrészeket vagy ad absurdum akár a könyvet is. A virágos jókedvünkben social booknak instantkeresztelt megoldást a Karmamedia fejlesztette és implementálta.
  • Crowdfunding. Megvetted a könyvet és kifejezetten megtetszett valamelyik része? Csapj le rá jólnevelt városi gollamként. A Karmamedia itt is a háttérben: rajongói támogató rendszerükkel örökbefogadhatóak és személyreszabhatóak a könyv egyes oldalai. (Igen, mindenki a 69. oldalt szeretné elvinni.)
  • Zenében is elmondják. A könyhöz tartozó blogon folyamatosan jelennek meg azok a mixek és zenék, amelyeket a könyv egyes részei (egészen pontosan a 015: A nagy hullám Kanagavánál és a Marinetti Futurista kiáltványából remixelt stílusgyakorlat) ihlettek – a kollaborációk a Tilos Rádiótól a pécsi Space Inhalerz partyszervező csapaton keresztül a külföldön is elismert electrobetyár csapatig, a T*ts & Cl*tsig nyúlik. A legaktuálisabb anyagok (és a korábbi archív) itt találhatóak meg.

    VÁLYI “DJ SHURIKEN” GÁBOR AJÁNLÁSA A HÁTSÓ BORÍTÓRÓL

    „Damage egy háromszázezer éves, de pofátlanul fitt dom hideg szenvtelenségével osztja a percepciórepesztő pofonokat három vanádium-króm csápjával, miközben még harminckilenc keményre huzalozott polipkarral kotorászik a langyos információs ektoplazmával csurig töltött, nyirkos, sötét termekben, biometrikus azonosítók tucatjaival védett hálózati kádakban. Nem élvezetből, hanem hivatástudatból tör össze: megmutatja, milyen szánalmasan kicsik, tehetetlenek, tudatlanok, kiszolgáltatottak vagyunk ebben az angyalföldi panelszobánktól oly távoli dimenziókban lejátszott jövőjű, a saját lájkjait lájkoló, aztán ezt újratwittelő Dagobah paródiában, miközben érdeklődve nézi, melyik sallertől ül ki a páni rémület a tekintetünkben, melyiktől görbül lefelé a szánk, melyiktől omlik össze az olcsó kifogásokra, drága, de haszontalan fogyasztási cikkek birtoklására és a romantikus szerelemről dédelgetett önámító hazugságainkra épülő személyiségünk. Mikor megvan ezzel is, új szórakozás után néz, csak a raklapnyi frissen pörkölt kávé illata marad utána – nekünk meg, ha maradt még erőnk, könnyektől elfolyt sminkkel kell újralegóznunk magunk körül a világunkat, ami ezek után nyilván a legjobb esetben is csak tetőreállított, totálratört roncs marad. Másszunk ki a szélvédő maradványain, poroljuk le magunkat, és merengjünk el azon, hogy a verdát négy utcával odébb toló atomvillanás a megvilágosodás volt-e, vagy valaki megint játszik a kábelezésünkkel. A Damage Report rosszarcú kirgiz javasemberek táplálékkiegészítőin és többszörös koffein OD-n túlhajszolt poszt-cyberpunk rant, az Anarchista szakácskönyv, egy szamuráj becsületkódex, loák által tollbamondott életművészeti manifesztó, űrhajósmajmoknak szóló training manual és a Galaxis Útikalauz Stopposoknak kínai klónjának bitbuherált öszvére egy délkelet-ázsiai fekete laborból. A borítóján a következő szavak láthatók, szép, nagy QR kóddal szedve: ESS PÁNIKBA!” (Vályi DJ Shuriken Gábor)



    KÉPEK (nagyfelbontásért katt, ha)


    Damage (Fotó: László Éva Lilla)

    Látványterv és borítók: Kaszás Vera Moiré



    RÉSZLETEK
    A könyv kiemelt részleteit a hivatalos oldalon vagy a könyv Facebook-oldalán találhatod meg.



    TARTALOMJEGYZÉK

    [01] PREKOG
    Viv la Vyéj! Felakadt szemű bevezető a világ jelen állapotáról (arról, ami már elavult, csak hogy értsük egymást), aztán persze autodafé, a végén felébredsz, beránt a tóruszba csavarodó eseményhorizont, amúgy egyfajta irodalmi redpill.

    [02] A SOSEMVOLT JÖVŐ
    Robotlány- és fish’n'chips-szagú Feszty-körkép arról, hogy mit képzeltek el a világvége évéről a brit királyi jövőkutatók. Elámulunk a világ gyorsaságán, valamint meggyőződünk arról, hogy a prófécia egész pontos, bár pisszoárba ujjközelről nem valami nagy mutatvány.

    [03] A JÖVŐ, AMI SOHASE LESZ (RUE RAGNAROK BLUES)
    Megöltük a hidegháborús jövőképet és érzéketlenné váltunk az újdonságok iránt. Nagyon. A britek 2020-as krómfapfap képein úgy szaladunk át, mint vájtfülű zenerajongó a CD-borítókon egy jobb lemezboltban, ezt az utalást persze húsz év alatt már nem feltétlenül értheted.

    [04] PANOPTIKA
    Amit a britek kifelejtettek a jövőből, de mi beletesszük és önkényesen kiemeljük, kerék alá tesszük, onnan is kivesszük. Ray Kurzweil amúgy úgy néz ki, mint Woody Allen, az Intel jövőkutatója mellett pedig vérciki a kandallóba tett lángképet vető monitor. Ha ilyen a jövő, inkább megyünk szeszt inni valami vietnami rizsföldre azokban a csecse kis széles karimájú kalapokban.

    [05] HACK THE HUMANMEAT
    Avagy tizennyolckarikás éjjeliműsorsávos tűzpárbajok arról, hogy miért kifizetődőbb technobulik marokszámra nyelt tablettái helyett szívgyógyszereken, bioboltokból és testépítőraktárakból lopott trópusi különlegességeken és olyan tesztszignálokon huszonnégyórázni, amivel a hangfalak membránjait tesztelik. Ha még nem törted meg az agyadat, a személyiségedet vagy a valóságodat, nem vagy ember.

    [06] CYBERPUNK: RÁCSHÁLÓK SZERINT A VILÁG
    Nosztalgiázunk arról a jövőről, amikor a magyar káromkodás beette magát a lingua francába, Rutger Hauer szerint csak kávén és erőszakon lehetett túlélni a világégést, Japánt a világ közepének gondoltuk és a voodoo istenei ültek a mátrix rácshálóiban. Világrengető mozgalom irodalomtól filmen keresztül a zenéig, gyorstalpaló a jövő egykori hangjairól.

    [07] KÖRKÉP A HÚSPIACRÓL (FELHASZNÁLÓ-FU)
    Mit írsz egy közösségimédia-tankönyvbe? Semmit. Olyan a szocmed, mint a baszás, a bringázás meg a főzés – elkezded csinálni, aztán megy. Úgyhogy: zseblámpás körbevillantás a közösségi oldalak fonákján.

    [08] POSZTKOG (avagy a permanens autonóm zónák huszonnégy látképe Hokusai mester után szabadon)
    Ha eljutottál erre a pontra, akkor nagy eséllyel már a te agyad is egy autonóm zóna, rendszámtáblák meg zárjegyek nélkül, nem kezdte ki se a sátán, se az adóhatóság. (Viszont buktad az állampolgárságod, ha repülőtéren fejezted be a könyvet, repülőtéren is halsz meg.) Puzzle huszonnégy hangulatképből Jack Bauer nélkül, ha kiraktad, küldj egy emailt arról, amit látsz. Mindegy, kinek. Az ügynökeink már úton vannak érted.



    A BORÍTÓ SZÓMOZAIKJA LEBONTVA (tudd-hogy-értsd-seo)
    acid rain • adhd • aleph • augmented • bass • bat country • biopunk • body hacktivism • brainwave • coffee bukkake • cosplay • crowley • cthulhu interface • cosmic web • cyberpunk • damage von rock • damage report • darknet • datacide • death manga • digital hardcore • diy ethos • ebm • frag • fringe culture • future • gibson • glitch techno • golden dawn • gomi • gonzo • gtca lego • hack the humanmeat • headmap • hypersigil • idm • idoru • industrial • immanentizing the eschaton • invisibles • king mob • kirf • legba • manifesto • manual • metaverse • mindloop • morrison • neon • neurofun • new black • new scum • nootropics • occupy reality • pain frequency • pop lolita • porn • quantum buddha • realdoll fetish • selfhack • second life • sensedep • shanzhai • silk road • social media • soft synth • them • timewave zero • video tattoo • voigt-kampff • vr • warez • wasd

A könyvről


A DAMAGE REPORT a kétezres évek kordokumentuma az életünkről, kapcsolatainkról, internetekről, értékrendekről, szexről, technológiai újdonságokról és régiségekről, egy szóban: rólunk.

Hogyan képzeltük el a jövőnket? És mi lett helyette? Hogyan működnek a jövőkutatók? Mik azok, amiket nem jósoltak meg, de megkaptunk? Milyen egy közösségi oldal az üzemeltetők oldaláról? Hogyan értjük a zenét, más kultúrákat és egymást? Milyen kulturális mozgalmak vannak a Tron és a Mátrix mögött? És tényleg van internetkapcsolat a Föld és a Mars között? Ezek a könyv legártatlanabb kérdései.

A DAMAGE REPORT 2012 áprilisában jelent meg a MangaFan Kiadó gondozásában.

A szerzőről


Bari Máriusz (Damage) újságíró, blogger, kulturális interrupt, koffeint alakít át bármivé, azt meg még több koffeinné. Volt már forgatókönyvíró, sajtótájékoztatókról menekülő, tudományos rovatba szorult újságíró, alapított közösségi oldalt alternatív fiataloknak, majd gyártott magazint azoknak, akiknek az alternatív már nem volt elég, fertőzött főiskolai agyakat közösségi médiával, korábban rádiós, szövegíró, partiszervező és DJ.

Saját bevallása szerint: Kiolthatatlan szerelem a furcsaságok, ázsiai konyha, popkultúra, energiaitalok, kávé, pupillapornó és Japán iránt. Bármi jöhet, ha mérhető a Scoville-skálán. Vagy van frekvenciája.